onsdag 8 oktober 2014

Förvillande omslag

Jag har tidigare lånat hem en bok som heter Rör inte mitt mord!, av Lars Forsberg och tänkte läsa den i helgen.


Jag ska villigt erkänna att det var omslaget till boken som fångade min uppmärksamhet. Det gav mig intrycket av att historien inuti nog skulle vara ganska rolig. Så nu ligger den och väntar där hemma. I måndags visade min kollega Lisa en bok för mig och vid första snabbtitten trodde jag först att det var samma bok som jag hade hemma, fast vi har bara ett exemplar och hur hade det i så fall gått till?

 
Sen tänkte jag att det var en ny bok av samma författare, men det var det inte. Det här var Fem stjärnor för Färglösa, av Sölve Dahlgren. Den mänskliga hjärnan vill gärna hitta sammanhang i det den ser och gör kopplingar baserade på tidigare erfarenheter. Men det är inte alltid det blir rätt...Det visar sig att det är två olika författare på två olika förlag, men de har samma illustratör; Nils Olsson. Så det kan bli!

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar