onsdag 6 augusti 2014

Inventering, av Erlend Loe

Jag har inte läst särskilt mycket av den norske författaren Erlend Loe, och det jag har läst är barnböcker. (De är dock mycket roliga och läsvärda.) När det kom en ny Loe roman tidigare i år, Inventering, tänkte jag att nu var det nog dags att testa.






Poeten Nina Faber har efter många år av tystnad givit ut en ny diktsamling och den är bra. Tycker Nina själv i alla fall. Men kritikerkåren verkar vara av en annan åsikt och Nina blir djupt sårad av deras recensioner. Sårad och arg har Nina fått nog, det är dags att ställa någon till svars. För så här behandlar man inte Nina Faber, respekterad poet!

Jag tycker om grundidéen i Loes bok och jag baksidetexten lät intressant. Men om jag ska vara helt ärlig, var det inte den historien på baksidan av boken, som jag läste på insidan. Kändes det som i alla fall. Kanske är det det som är poängen? Vem vet, en helt OK bok är det i alla fall tycker jag.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar