torsdag 28 augusti 2014

Gökens rop, av Robert Galbraith

Jag vågar knappt säga det högt, men jag har fortfarande inte läst Harry Potter-böckerna… Och jag har inga planer på att göra det… Men med alla skriverier runt Harry Potter-böckerna har jag hunnit bli ganska nyfiken på J.K Rowlings skrivstil, så i sommar bestämde jag mig för att läsa något av henne. Valet föll på första boken om Cormoran Strike, Gökens rop.


Cormoran Strike har nått botten; den nystartade detektivfirman har bara en betalande klient, det är slut med flickvännen sen 16 år och det amputerade benet värker. Så dyker det upp en man på Cormorans kontor med ett nytt uppdrag och som är beredd att betala för Cormorans tjänster. Mannen är övertygad om att hans syster blev mördad. Problemet är bara att hans syster var en mycket framgångsrik fotomodell, som dog för ett halvår sedan. Det var mycket skriverier i tidningarna och polisen har redan utrett fallet. Det enda vittnet bevisades vara opålitligt och alla eventuella misstänkta hade alibin. Polisen är övertygande om att det var självmord och har lagt ner utredningen. Men brodern är inte nöjd och trots det nästan omöjliga i situationen, åtar sig Cormoran fallet. Det gör honom inte precis populär hos polisen, men ju fler stenar Cormoran vänder på, desto fler saker kryper det fram som helt enkelt inte stämmer.

Jag måste säga att Cormoran Strike var en mycket angenäm bekantskap. Galbraith/Rowling har skapat en spännande historia och karaktärer som det är lätt att tycka om och bli intresserad av.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar