tisdag 17 juni 2014

Fynd i hyllorna 2/3

Fler intressant böcker från min senaste rundvandring bland bibliotekets hyllor:

Texas BBQ, av Jonas Cramby

Om traditionell grillning innebär att snabbt tillaga en köttbit på hög värme fungerar äkta BBQ precis tvärtom. Här är det långsam tillagning på låga temperaturer som gäller för att få till ett så mört, saftigt och rökigt kött som möjligt. BBQ är helt enkelt den ultimata grillmetoden och ingenstans utförs den bättre än i Texas.

Texas BBQ är en lättfattlig steg-för-steg-guide till hur du kan göra BBQ hemma, vare sig du har en helt vanlig klotgrill eller en proffssmoker. Du lär dig allt om rökträ, grilltider och röktemperaturer. Men främst kommer du så klart få reda på hur du egentligen får till perfekt pulled pork eller brisket. Hur du får den rätta spänsten i dina rökgrillade korvar eller hur du rökbräserar lamm som i äkta mexikansk barbacoa. Du lär dig även allt om BBQ-såser, rubs och vilka side dishes du ska äta till det himmelska köttet allt från en fräsch grillad majssallad via heta salsor till en rekordostig chile con queso.

 Konsten att tala med en änkling, av Jonathan Tropper

Doug har träffat sitt livs kärlek, och förlorat henne. Knappt trettio år gammal är han en deprimerad, alkoholiserad änkling. Han vill helst vara ifred men motarbetas av sin tvillingsyster, sin tonåriga styvson och stans alla singelkvinnor.











Louis Drax nionde liv, av Liz Jensen

Brådmogne Louis hamnar som nioåring i koma då han under en picknick med familjen ramlar ner i en ravin. Fadern försvinner efter händelsen och modern hävdar att det var han som knuffade pojken. På en klinik i Provence försöker läkaren Pascal Dannachet, med alltmer oortodoxa metoder locka pojken, som trotsar all medicinsk erfarenhet, ur koman. Samtidigt utreder kriminalpolisen Louis fall ner i ravinen.







 Söderns sötma, av Mikael Timm
 
"Den som gör en resa, han har något att berätta", löd en övning i tysk grammatik. Den här boken utspelas i Mississippi och Louisiana, två av USA:s mer bortglömda stater. Den ena är fattig och smärtfylld, den andra fattig och glädjefylld. Åtminstone om man håller sig till musiken.

"Egentligen började resan i Bromma när jag som pojke gjorde en miniatyr av Huckleberry Finns flotte. Då längtade jag till floden Mississippi, sedan glömde jag bort den amerikanska Södern tills jag oplanerat kom dit i Bruce Springsteens sällskap tjugo år senare.
Jag har återvänt för att hitta William Faulkners hemliga skrivarstuga, vandra i medborgarrättsrörelsens spår, söka bluesens ursprung i juke joints och sitta i ett skjul i träsket och titta på Mississippialligatorer.
Naturligtvis har jag också samtalat med människor jag stött på, däribland mig själv.
Nu när boken är klar kan jag konstatera att det blivit en bok om minnen, möten och musik kring Mississippi. Och så något mer som skymtar mellan raderna. Något om resandets, ja rentav livets glädje."
Mikael Timm 
 
/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar