måndag 23 juni 2014

Bonustips!

Jag har i ett par år gått och spanat på boken Room av Emma Donoghue (Inlåst i svensk översättning).






"Jack bor med sin mamma i ett låst rum på drygt tio kvadratmeter i ett skjul. Rummet är ljudisolerat och specialbyggt för att de inte ska kunna ta sig ut. Jack tycker om att titta på tv och kallar de tecknade figurerna för sina vänner. För honom finns ingen annan verklighet än den innanför de fyra väggarna med hans mamma och mannen som kommer in ibland för att leverera mat och ta ut sopor. Mamman är noga med att Jack vid dessa tillfällen alltid är instängd i garderoben, så han ser aldrig mannen tydligt, men från sitt gömställe hör han att mannen verkar elak.

När Jack fyller fem år börjar han att ställa frågor till sin mamma och till slut väljer hon att berätta om världen utanför. Hon har också sett en möjlighet att fly och Jack har blivit stor nog för att de ska kunna rymma tillsammans."

Jag tycker att idén till historien låter spännande och jag har bara hört bra saker om boken från andra som läst den. Och ändå är jag osäker på om jag orkar med att läsa den. Jag har inte riktigt bestämt mig än. Har du läst Room / Inlåst?

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar