tisdag 1 april 2014

Fallvatten

Jag har inte läst allt som Mikael Niemi skrivit, men en bok här och där har det blivit under åren, för jag gillar Niemis sätt att berätta en historia. Det var därför jag för ett tag sedan lånade hem hans senaste bok Fallvatten (utgiven 2012).


Luleälven, stor och mäktig, flyter stillsamt fram. Men det har regnat väldigt mycket den här sommaren och hösten, och en dag börjar en av dammarna krackelera. Till sist spricker den helt och vattenmassorna väller fram nerför älven. Vattnet sveper med sig allt i sin väg; träd, hus och människor.

Under ett par timmar får vi följa sju människor utmed älven och deras kamp för att överleva. Några av dessa människor är Adolf Pavval i sin älskade saab, Lena Sundh på målarkurs och Vincent Laurin med sin helikopter. Det är intensivt och klaustrofobiskt och vem kommer att överleva?

Det är spännande läsning, men också jobbig på sina ställen, för alla karaktärer i boken är långt ifrån sympatiska. Men det är bra!

/Marie

1 kommentar:

  1. Denna känner jag att jag nog måste knuffa uppåt i läshögen.

    SvaraRadera