tisdag 18 mars 2014

The shadow year, av Hannah Richell

OK, jag erkänner direkt att det var texten på framsidan som fick mig att låna hem den här boken:

The shadow year, av Hannah Richell
 Jag förväntade mig en sorts historia, men fick en helt annan. Och den var jättebra!

Lila är förkrossad av sorg. Hon har förlorat sitt barn och relationen till maken är i gungning. Hela livet verkar meningslöst. En dag får Lila, från en advokatbyrå, nyckeln till ett hus. Men från vem kommer nyckeln? Och till vilket hus går den?

I en parallell historia får man följa fem nybakade universitetsstudenter i början av 1980-talet. Simon den karismatiske rebellen, Kat som varit obesvarat kär i honom i tre år, paret Ben och Carla och så den tystlåtne Mac. På något sätt övertalar Simon de andra att under ett år skapa ett liv utanför samhällets restriktioner och leva enkelt i en stuga. Först går det bra, men när sommaren är över blir det tuffare än de kunnat föreställa sig. Slitningarna inom gruppen blir än tydligare när Kats syster Freya kommer på besök.

Ett år och minst en hemlighet senare är inget sig likt.

Det tog inte långt in i boken innan jag insåg att en katastrof väntade, men vilken? Och på vilket sätt? Historien höll mig trollbunden, även när karaktärerna hade det jobbigt, och slutet fick mig att omvärdera stora delar av det jag läst. Det var helt enkelt jättebra!

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar