onsdag 19 februari 2014

Pojkpokerblues av Edward Bunker

På biblioteket läser vi varannan vecka något vi kallar listan. Det är en katalog från BTJ (Bibliotekstjänst) med lektörsomdömen på nya böcker. Alla nya böcker som ges ut står inte med där, men väldigt många.

När jag för några veckor sedan läste igenom romanavdelningen, gjorde jag en mycket glad upptäckt. En av de bästa böcker jag läst genom åren hade äntligen blivit översatt! Jag läste boken på engelska, med namnet Little boy blue och nu kan du alltså läsa Pojkpokerblues av Edward Bunker på svenska.


Redan som 11-åring har Alex varit i ett otal antal fosterhem, militär- och uppfostringsskolor. Mamma är försvunnen och pappa kan inte ta hand om Alex själv. Alex vill inget hellre än att vara med sin pappa och känna sig älskad. Istället får Alex raseriutbrott och har svårt för auktoriteter.

När Alex rymmer från den sista i raden av uppfostringsskolor, har han ingen direkt plan för vart han ska ta vägen. Under ett inbrott i en butik går något snett och från en sekund till en annan beseglas Alex öde. De regler Alex lär sig de närmaste åren och som han lever efter är att inte ta skit från någon, slå tillbaka, visa dig hård och auktoriteter är bara ute efter en sak – att terrorisera dig.

Boken gjorde ett väldigt starkt intryck på mig när jag läste den för 16 år sedan, men vad jag inte visste då var att den är självbiografisk. Författaren Edward Bunker växte själv upp i olika fosterhem och ungdomsvårdsskolor. Han var under 20 år yrkeskriminell, men började i medelåldern ta sig ifrån den världen, började skriva och medverka i olika filmer. Bunker hann ge ut sju böcker innan han dog 2005.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar