onsdag 1 januari 2014

Mina favoriter 2013!






Ta da!!!
Årets delikatesser i utsökt urval.

Mat är kanske inte det första man tänker på efter julen men får man bara svälta några dagar kommer de här böckerna till sin rätt.
Varför inte börja med:

 Widegren, Jon, Flippin' burgers 2013
Äntligen ett bra recept på hamburgerbröd! De blir muffiga och fina. Sen kan man ge sig i kast med själva hamburgarna, geggorna, osten och salladen. Vips har man nästan fått till en helt ny rätt. Mycket godare än allt man kan köpa på de vanliga hamburgerutskänkningsställena. Inspirerande!










Kristiansson, Mattias, Bake my day 2013
Nu har vi kommit in på efterrätten eller varför inte fikat. Om man möjligtvis har tröttnat på finska pinnar (som i och för sig är en utmärkt småkaka om den tillagas med största omsorg) kan man ta sig en titt i den här boken. Det är inte bara en bakbok utan en kombinerad bak- och underhållningsbok. Om det går trögt med konversationen får man definitivt något att prata om.  Min favorit är bröllopstårtan som är dekorerad med hela släkten i form av oskalade jordnötter! Låter det konstigt? ...kolla!







 Israelsson, Lena, Gourmetträdgården 2013
Oj, nu blev det lite jobbigt, min sommarlängtan slog till. Den här boken är det bästa av sommaren. Skörd och delikatesser från den egna trädgården. Den bästa tiden på året om man frågar mig. Det känns väldigt långt dit just nu. Min favoritbuske, havtorn, är med och massor av andra ätbara växter med recept. Fast boken finns ju och man kan drömma sig bort en stund och planera för nästa odlingssäsong.









Hallén, Monica, Brodera på linne! 2013
Det har kommit mängder med böcker om stickning och virkning de senaste åren. Broderi verkar inte vara lika "inne" just nu. Det är synd för det är ganska enkelt att göra små fina, nyskapande och ursnygga, broderier på allt möjlig, kläder till exempel. En liten blomma eller ett litet djur...eller en  krumelur. Ofta med inspiration från gammalt folkligt broderi. Jag har fått massor med idéer.









Camilleri, Andrea, Krukmakarens åker
Nu är det dags för den utlovade bokvarningen!. Det är sorgligt att konstatera att min gamla favoritdeckarförfattare Andrea Camillieri borde sluta med skrivandet. Eller tänka efter före. Karl´n har blivit gubbsjuk helt enkelt. Man blir till slut så fruktansvärt trött på alla undersköna kvinnor som drabbas av brott. Det är inget nytt i hans författarskap i och för sig men nu blir det bara för mycket. Själva historien är helt ok men i övrigt är det tummen ner. Läs hans tidigare böcker istället. Smörgåstjuven till exempel.







Lyckligtvis finns det ersättare i genren "italienska deckare". Gianrico Carofiglio upptäckte jag nyligen, tyvärr har det inte kommit någon på svenska i år men jag hoppas, hoppas att det gör det nästa år, han är jättebra. På sannolika skäl, 2008 vill jag särskilt rekommendera. Det är så lätt att låta fördomar styra. I det här fallet gäller det rättskipning för ett mycket allvarligt brott och då blir det ännu värre...
Läs också: Skälig misstanke 2012 och Med slutna ögon 2011





  Jag slutar min topplista med en barnbok av årets ALMA-bokprisvinnar, Isol. Petit, monstret är en underbar bok som ger den vuxna läsaren lika mycket att tänka på som barnet man läser för. Det är så en riktigt bra barnbok ska vara. Och illustrationerna sen.... jättebra!

Gott nytt år!
/Laine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar