torsdag 1 augusti 2013

Kräftdags

Idag är det den 1 augusti och för många är det starten på en tradition; kräftfiske! Förr var det nämligen förbud att fiska kräftor mellan november och 7 augusti, och starten för kräftfisket gick kl 17.00. 1982 ändrades det till första onsdagen i augusti kl 17.00 och 1994 togs förbudet mot kräftfiske bort helt och hållet.
(Foto av Dragon187)
Idag är det upp till varje fiskevårdsområde att bestämma perioden för kräftfiske, det är också de som säljer det fiskekort man behöver. Det är bara markägare med eget vatten som kan fiska utan fiskekort. Men traditionen att kräftfisket startar i augusti håller i sig och t.ex. där min pappa fiskar, startat säsongen 1 augusti kl 17.00. Pappa lägger alltid i ett par burar på premiären, för att kolla läget så att säga. Sen fiskar mina föräldrar ett antal gånger innan sista september.

Själv äter jag inte de små djuren, men jag har förstått att de är riktigt mumsiga. Tillagningssätten är många (mamma har t.ex. öl i spadet) och på webben finns många tips, här är bara några: 1, 23 och 4. Min kollega Laine hälsar att detta recept på kräftpaj med dill och västerbottensost är riktigt gott (men ta inte så mycket salt till pajdegen).

(Foto av Per Pettersson)
Här på biblioteket kan du låna böcker om traditionen kräftskiva, hitta recept att använda eller läsa om kräftdjuren.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar