fredag 12 juli 2013

Regler


Det svenska basketlandslaget på damsidan förlorade nyligen en väldigt jämn EM-kvartsfinal mot Frankrike,samtidigt som världens mest prestigefyllda tennistävling pick i Wimbledon. För några veckor sedan följde jag för första gången mästerskapen i Snooker och hängde inte riktigt med. Mina kunskaper om dess regler och utförande var bristfälliga och varje gång jag sätter mig ner för en "ny" sport vill jag sätta mig in i den. Sån tur då att det finns böcker i ämnet.

För nybörjaren med intresse för bollsporter finns Regelboken av Jan Henriksson (2005) Den tar lättfattligt upp de vanligaste bollsporterna som badminton, basket, fotboll och tennis. Regler och termer förklaras och målgruppen är , som sagt, en inte alltför insatt allmänhet.

Mer av tegelstenstyp men ändå lättfattlig och överskådlig är IPC stora sportlexikon (senaste uppl. kom 1995) . Här hittar man det mesta, t.ex. snooker, dressyr, rodel, krocket, ballongflygning, pelota etc. Varje sport har bra illustrationer över tävlingsmoment, spelplan m.m Nackdelen är att den på 20 år hunnit bli lite utdaterad och en del regler har ändrats. Den är en översättning och bearbetning av
Rules of the game: the complete illustrated encyclopedia of all the sports of the world ( senaste uppl.1991). Två böcker med det man som lekman behöver veta.

/Krister



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar