måndag 10 september 2012

Jadeögat

En dag när jag botaniserade i deckarhyllan, hittade jag boken Jadeögat av den kinesiska författaren Diane Wei Liang. Jag blev nyfiken, det är inte varje dag jag stöter på en kinesisk deckare!

Jadeögat utspelar sig några år efter studentrevolutionen 1989 och handlar om Mei Wang. Hon har sagt upp sig från en säker och bekväm tjänst på säkerhetsministeriet. I stället har Mei startar en detektivbyrå, fast sådana är förbjudna i Kina och kallas istället informationskonsultbyrå. En dag kommer en gammal vän till Meis familj, farbror Chen, och visar henne ett tidningsurklipp om en antikvitet som från ingenstans dykt upp på marknaden.

För Mei berättar farbror Chen en historia om ett lilka gammalt jadesigill, som kanske också fortfarande existerar. Han ger Mei i uppdrag att leta efter sigillet. Mei börjar med att leta efter den man som sålde antikviteten i tidningsurklippet. Men alla gillar inte att Mei ställer frågor och på vägen råkar Mei snubbla över mer än en hemlighet från det förflutna.

Författaren Diane Wei Liang är född i Beijing och henens barndom präglades av Kulturrevolutionen. Under många år bodde familjen i arbetsläger och 1989 deltog hon själv i studentrevolutionen. Liang lyckades fly ur landet, studerade i USA och bor nu med sin familj i London.

Det finns definitivt eko av författarens egna upplevelser i Jadeögat. Det är en fascinerande men också frustrerande historia, som beskriver ett samhälle och tankesätt oerhört långt ifrån min egen värld.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar