tisdag 19 juni 2012

Belinda Bauer

I april förra året skrev jag om boken Blacklands / Mörk jord av Belinda Bauer. Jag tyckte väldigt mycket om boken och blev väldigt glad när vi kunde köpa in författarens andra (Darkside) och tredje bok (Finders keepers). Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig av dem, en del deckarförfattares böcker hänger ju ihop och andra har helt fristående böcker. Bauers är…. något mitt emellan.

I Blacklands / Mörk jord är det pojken Steven som är huvudperson och byns polis Jonas Holly skymtar bara fram i slutet av boken. Darkside utspelar sig fem, sex år efter Blacklands och det är Jonas Holly som har huvudrollen. Distriktet där Holly är polis ligger på landsbygden och brukar vara ganska lugnt. Det passar Holly bra, eftersom hans fru är väldigt sjuk och han vill tillbringa så mycket tid som möjligt med henne. Men när en äldre kvinna hittas mördad i sin säng, måste Holly kalla in förstärkning från staden.

Inspektör Marvel har varit med ett tag och han har mycket bestämds åsikter om hur jobbet ska skötas. Landsortspolisen Holly får Marvel genast ett horn i sidan till och han vägrar släppa in Holly i utredningsarbetet. Som traktens ende polis känner Holly ett stort ansvar för att hitta mördaren och han börjar göra efterforskningar på egen hand.

Finders keepers utspelar sig 1 ½ år efter Darkside och än en gång är det polisen Jonas Holly som har en av huvudrollerna. 13-åriga Jess försvinner och först tror polisen att hon har rymt men så försvinner ytterligare ett barn, en nioårig pojke. Polisens enda ledtråd är en kvarlämnad lapp texten ’Du älskar henne/honom inte’. Vem eller vilka är det som rövar bort traktens barn? Är Hollys lokalkännedom till någon nytta?

 Böckerna ska definitivt läsas i den ordning de är utgivna i. De är både fristående från varandra och tätt sammankopplade i en historia som suger in dig från första sidan och spottar ut dig på sista. Jag väntar med spänning på Bauers fjärde bok, för att se hur hon kommer att fortsätta!

/Marie

ps! Darkside är redan översatt till svenska, Skuggsida och Finders keepersNi älskar dem inte beräknas komma i september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar