tisdag 22 maj 2012

Ska vi byta böcker med varann?

På fredag är det Stora Bokbytardagen. Det är en dag som firas över hela landet och som går ut på att man när man går hemifrån tar med sig en bok som man bär väl synlig så att alla man möter kan se. När man sedan ser någon som går runt med en annan bok som man vill ha eller kanske någon som man vill prata med så går man fram till den personen och frågar om personen vill byta bok med en. Hoppas det är många som byter böcker helt spontant på stan!

 
Här på biblioteket känns det ju självklart att man ska kunna byta böcker. Det är ju det som folk gör här hela dagarna egentligen, men i det här fallet får man behålla boken precis hur länge man vill. Därför kommer vi att ha en tunna ståendes vid entrén där man får lämna en bra bok som man inte längre vill ha kvar och byta till en ny som man blir inspirerad till att läsa.

Själv tänker jag bidra till bokbytartunnan med några deckare. Deckare tycker jag nämligen är den perfekta läsningen för lata sommardagar (som snart är här!), men det är mycket sällan som jag vill läsa om en deckare (då vet jag ju vem mördaren är). Det är alltså perfekt att lämna en sådan bok vidare till nya läsare. Hoppas att "mina" bidrag ger någon en trevlig och spännande läsupplevelse som de kanske sedan kan ge vidare till någon annan!

  
/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar