torsdag 12 november 2009

Fransk ljusglimt


För ett par år sedan rekommenderade en kollega boken Grå själar av Philippe Claudel till mig. Jag var lite tveksam först, franska författare är som en okänd värld för mig. Men, jag läste boken och älskade den! En fascinerande men ack så sorglig historia, berättad med ett otroligt vackert språk.

Berättarjaget har efter många år lyckats få tag i alla pusselbitar, till en historia som utspelade sig under andra världskriget. Nu när alla inblandade är döda, känner han att han kan berätta vad som hände. En tioårig flicka mördas i en liten by, men händelsen hamnar i skymundan av krigsfronten som är bara några mil bort. I korta glimtar berättas om människorna i byn, de inblandade i mordet och den händelse det leder till. I slutet undrar både berättarjaget och läsaren, om man verkligen har fått reda på vad som egentligen hände?


Varför kom jag då att tänka på den här boken? Jo, nu ges en andra bok ut på svenska, Brodecks rapport. Den handlar om Brodeck som får uppgiften att skriva en rapport om vad som hände på Schloss värdshus. Men Brodecks frågor och det som framkommer om byn och människorna där, försätter hans liv i fara. På en webbsida kan man läsa om boken, att det är en …”en suggestiv och poetisk berättelse om krigets fasor, människans ondska och litteraturens betydelse”… Det låter så bra! Jag har lånat boken. Jag ska läsa den i helgen och njuta.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar